Wednesday, August 26, 2009

Aku haNya inSan biAsa

Di sebalik senyuman ada tangisan yang panjang. Keperitan hidup menjadi anak buangan membuatkan aku begitu berhati hati. Bertahun ku cuba membalut luka tetapi sehingga kini luka itu masih berdarah. Selagi parut itu masih ada, kemaafan untuk mereka mungkin tiada. Dulu aku pernah mengemis kasih sayang...kini kasih tidak diperlukan lagi.

Cukuplah jiwa menderita dan zahir terseksa...Benarlah...perasaan itu sememangnya sesuatu yang hidup. Hari ini tiada tapi esok mungkin ada. Hari ini tiada mungkin esok ada. Tapi ku tahu perasaanku pada dia tidak akan sirna sampai bila bila. Bukan senang untuk aku jatuh cinta! Bila sekali perasaan itu bertapak, tiada yang mampu menghilangkan rasa cinta walaupun perasaan dendam berapi di dada...Sesungguhnya kemaafan adalah dendam yang terindah...Sungguh...aku rindu pada mu. Tapi terlalu takut dilukai hingga tanpa sedar aku sebenarnya melukai hati dan perasaan sendiri..

Mungkin ini suratan yang tertulis dalam lipatan hidupku. Di saat aku baru mula belajar bertatih dugaan datang mewarnai hidupku...Aku yang tak ketahuan tiba tiba hilang belaian...kenapa aku disini??sedang aku masih punya kalian....itulah persoalan yang tidak pernah terjawab...Mohon maaf kalau kau tidak berkenan. Tapi aku mohon bacalah hingga akhir. Baru kemudian silakan kau tafsirkan, tapi ku mohon, bacalah dulu sampai selesai.

Aku yang menginginkan dia untuk menjadi suamiku. Aku bukan siapa-siapa. Aku hanya manusia biasa. Buat masa ini aku mempunyai pekerjaan.Tetapi aku tidak tahu apakah kemudiannya aku akan tetap bekerja yang pasti aku akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan rumahtangga dan anak-anakku kelak.Aku memang masih menyewa rumah. Dan aku tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, aku akan tetap berusaha agar kami semua tidak kepanasan dan tidak kehujanan…terpenting..anak2ku tidak akan menghuni rumah anak yatim..Aku hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Dan aku menginginkan dia untuk mendampingiku. Untuk menutupi kelemahanku dan mengendalikan kelebihanku. Aku hanya manusia biasa. Cintaku juga biasa saja.Oleh kerana itu. Aku menginginkan dia supaya membantuku memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa.

Aku tidak tahu apakah kami nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana aku tidak tahu suratan jodohku. Yang pasti aku akan berusaha sekuat tenaga menjadi istri dan ibu yang baik.Kenapa aku memilih dia? Sampai saat ini aku tidak tahu kenapa aku memilih dia. Aku sudah solat istiqarah berkali-kali, dan aku semakin mantap memilih dia. Dan aku berharap dia pun akan memohon petunjuk sebelum segalanya menjadi terlambat…

Yang aku tahu, aku memilih dia kerana Allah. Aku ingin menikah untuk menyempurnakan agamaku, juga sunnah Rasulullah. Aku tidak berani menjanjikan apa-apa, aku hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini."Kenapa ku memilih dia......?""Mungkin juga kerana dia manusia biasa....... "Dia sedar bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya"Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari. Entah kenapa, justru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku..""Maksudnya?""Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu besok masih ada. betuI tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan kecewa kalau suatu masa nanti dia jadi miskin kerana aku….”
Posted by fatin

No comments:

Post a Comment