Saturday, August 29, 2009

ehaksssss....



0 comments Published by fatin on Monday, May 18, 2009 at 11:08 PM

Daripada Anas r.a telah bersabda Rasulullah S.A.W bahawa perkhawinan adalah sunnahku, sesiapa yg benci sunnahku, maka dia bukan dari golonganku. ALLAH S.W.T menjadikan manusia dengan fitrahnya yg ingin hidup berpasang-pasangan, berkasih-sayang, bahagia dan dapat memenuhi tuntutan syahwatnya dgn cara halal. Fitrah tersebut dpt dilaksanakan melalui ikatan perkhawinan yg sah

2 manusia yg merasa saling mempunyai jodoh pasti merasa ikatan emosional, spiritual dan fizikal antara keduanya. Hanya dgn menatap mata atau mendengar suaranya, kita akan merasakan getaran dan seolah ingin terus bersamanya. Benarkah seperti itu? So, semak senarai di bawah utk pastikan adakah si dia soulmate anda atau tidak….

1.Saling memahami dan bekerjasama dlm segala hal merupakan salah satu rahsia pasangan kekasih mempunyai hbgn yg baik dan panjang. Kamu dan dia selalu membantu tak kira dlm perkara kecik atau besar. semua terasa mudah walaupun tanpa melibatkan org lain.

2.criteria kedua, kemampuan bersikap bersahaja di depan anda. cuba perhatikan skrg, adakah gerak-gerinya, cara berpakaian, gaya rambut, cara bercakap serta ketawanya dapatkah menambat hati anda?? Adakah setiap ucapannya nmpk spontan dan tidak dibuat-buat. Jika tidak, maaf kemungkinan besar dia bukan jodoh anda..

3.ada kalanya deria batin mbuatkan hati anda saling mengetahui antara satu sama lain. dan bila anda dan dia dpt mengagak dan mbace fikiran dan menduga reaksi serta perasaannya satu sama lain pada situasi tertentu. Jika ya! sebenarnya dialah destini kebahgiaan anda.

4.ketika bersamanya, perasaan anda sentiasa tenang, selesa dan tidak tertekan. Berjam-jam bersamnya, setiap waktu dan setiap hari tanpa membuat anda bosan. Inilah petanda bahawa anda ber2 kelak akan saling terikat.

5.dia sentiasa berada di sisikamu dlm situasi apapun dan selalu mamahami hati dan perasaan anda tidak kira dlm suka atau duka. Psgn yg ade jodoh pasti tak takut mangalami pasang-surut, suka-duka saat bersama.

6.dia tak peduli dgn mase lalu keluarga anda, dia tak peduli dgn mase lalu anda ketika bsama kekasih terdahulu. dia juga tak malu menceritakan mase lalunye. Ini bererti dia sudah bersedia menerima anda seadanya.
Rasulullah sering bertanya, “Apakah anda redha dgn psgn ini? Kita berkahwin dgn manusia yg mpunyai unsur-unsur kebaikan dan keburukan. tidak ada manusia yg sempurna adan bila REDHA dgn psgn bmakna kita redha dgn KEKURANGAN mereka..

No comments:

Post a Comment